Koncert towarzyszący wystawie „Wilno Mickiewicza i Słowackiego”

Koncert towarzyszący wystawie „Wilno Mickiewicza i Słowackiego”

  • 24 listopada 2019 (niedziela), godz. 18.00
  • Muzeum Pana Tadeusza
    Rynek 6, Wrocław
  • wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, wejściówki do odebrania w kasach muzeum

Lubię także w nocy przy świetle księżyca
Siedzieć przy nich śpiących, patrzeć na ich lica.

W ostatnią niedzielę listopada, w ramach wystawy „Wilno Mickiewicza i Słowackiego: tropem Dziadów cz. III”, w Salonie romantycznym zostaną wykonane najpiękniejsze pieśni polskich kompozytorów.

Koncert rozpoczną kompozycje Moniuszki, który 18 lat życia spędził w Wilnie, tworząc ballady, opery, kantaty, msze i pieśni do słów m.in. Adama Mickiewicza, Jana Czeczota i Antoniego Edwarda Odyńca. W jego domu spotykali się artyści oraz inteligenci, dlatego – jak w 2019 roku, ogłoszonym Rokiem Stanisława Moniuszki, stwierdził mer Wilna Remigijus Šimašius –„bez Stanisława Moniuszki Wilno straciłoby część kulturowej osobowości w świecie”.

W Salonie romantycznym usłyszymy również utwory Chopina, w tym powstałą między 1830 a 1831 rokiem pieśń pt. Piosnka litewska, której lekko ironiczny tekst przedstawia rozmowę matki i córki o utracie wianka. Podczas recitalu zabrzmią także dwie kompozycje Mieczysława Karłowicza, m.in. Rdzawe liście do słów Kazimierza Przerwy-Tetmajera, oraz Karola Szymanowskiego. W repertuarze nie mogło zabraknąć pieśni Witolda Lutosławskiego – usłyszymy Spóźnionego słowika oraz O panu Tralalińskim z żartobliwymi tekstami Juliana Tuwima.

Recital zamknie cykl 7 pieśni ludowych Romualda Twardowskiego, kompozytora urodzonego w Wilnie w 1930 roku. Jego twórczość charakteryzują inspiracje muzyką minionych epok.

Program:

  • Stanisław Moniuszko (1819–1872)Dziad i baba (4:40), Kozak (3:50), Dalibógże (1:30), Złota rybka (3:00), Dumka (3:15), Prząśniczka (2:40), Chochlik (2:10)
  • Fryderyk Chopin (1810–1849)Piosnka litewska (2:15), Śliczny chłopiec (2:40), Hulanka (2:50), Czary (2:40), Wiosna (2:05)
  • Mieczysław Karłowicz (1876–1909)Rdzawe liście (1:00), Mów do mnie jeszcze (2:00)
  • Karol Szymanowski (1882–1937)Lecioły zórazie (2:05), Nikczemny szpak (1:40) z cyklu „Rymy dziecięce”
  • Witold Lutosławski (1913–1994) – 2 pieśni dziecinne: Spóźniony słowik (2:10), O panu Tralalińskim (2:50)
  • Romuald Twardowski (ur. 1930) – cykl 7 pieśni ludowych (12:00)

    [60']

artystki:
Ewelina Koniec – mezzosopran liryczny. Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie śpiewu solowego dr hab. Ewy Marciniec, studia skończyła z wyróżnieniem. W latach 2010-2013 roku współpracowała z Chórem Filharmonii Wrocławskiej, z którym zaśpiewała na wielu prestiżowym festiwalach: Schlezwig-Holstein Musikfestival, BBC Prooms w słynnej londyńskiej Royal Albert Hall czy Gewandhaus w Lipsku. Od 2014 roku występuje jako solistka na deskach Krakowskiej Opery Kameralnej, gdzie miała swój oficjalny debiut, kreując rolę Bastienny w operze Mozarta Bastien und Bastienne. Jako solistka koncertowała również z Polską Filharmonią Kameralną i Gdyńską Orkiestrą Kameralną Sinfonia Nordica. Umiejętności aktorskie szkoliła pod kierunkiem Joanny Bogackiej, Doroty Kolak i Dariusza Szymaniaka w Gdańsku oraz u Victorii Newlyn i Simona Cole w Londynie. Brała udział w wielu kursach mistrzowskich np. u Claudio Desderiego, Paula Esswooda, Yvonne Kenny, Susanny Eken, Jana Lund. Jest stypendystką programu Erasmus, w ramach którego studiowała w Guildhall School of Music and Drama w Londynie w klasie wybitnej australijskiej pedagog śpiewu Janice Chapman. Podczas pobytu w londyńskiej Guildhall doskonaliła swoje umiejętności wokalne na lekcjach mistrzowskich z Rudolfem Piernayem, Emanuelem Morisem, Richardem Jacksonem oraz Marie Vassiliou. Od 2014 roku swoje umiejętności wokalne rozwijała pod okiem Nanny Hovmand oraz Trine Bastrup Møller w Kopenhadze, gdzie na co dzień koncertowała również z międzynarodowym żeńskim zespołem Nymphea Vocal Ensemble. Jej duet Meninas Duo, który współtworzy z gitarzystką Bianką Szalaty, obecnie odnosi sukcesy na międzynarodowych konkursach i festiwalach. Od września rozpoczęła sezon artystyczny w Chórze Narodowego Forum Muzyki pod dyr. Agnieszki Franków-Żelazny.

Monika Kruk – pianistka, kameralistka, korepetytor wokalny. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz Międzywydziałowego Podyplomowego Studium Pieśni w Warszawie. Laureatka konkursów pianistycznych oraz wielu nagród w międzynarodowych konkursach kameralnych i wokalnych w Polsce, Włoszech, Pradze i na Ukrainie (dyplomy za wyróżniający akompaniament). Od 2010 zatrudniona na Wydziale Wokalnym w Państwowej Szkole Muzycznej im. Ryszarda Bukowskiego oraz od 2012 r. w Akademii Muzycznej we Wrocławiu (Wydział Instrumentalny i Wydział Wokalny). We wrześniu 2019 uzyskała tytuł doktorski w macierzystej uczelni.

>>Więcej informacji o wystawie


Na zdjęciu spotkanie W salonie romantycznym. Kilka słów o Marii Szymanowskiej, podczas którego wystąpiły: Agnieszka Grudzień (prelekcja, fortepian) oraz Daria Stachowicz (sopran); fot. Ewelina Wypchło